Mijn eerste week in Bali

11 februari 2018 - Bali, Indonesië

Ik ben nu al een week in Bali en het bevalt me erg goed, al heb ik af en toe wel even een dipje. Moet nog steeds een beetje wennen aan mijn nieuwe leven hier, al bevalt dat helemaal niet verkeerd. De eerste dagen van deze week ben ik voornamelijk naar school geweest, waarna ik s'avonds lekker naar het strand ging. Het was vrij relaxt en het voelde meer als een vakantie dan een schoolweek.

Afgelopen vrijdag hadden wij met school een fieldtrip naar Bali Village. Hier gingen we een kijkje nemen bij de rijstvelden en hoe de Balinezen voornamelijk vroeger leefden, al zijn er vandaag de dag ook nog wel Balinezen die leven van de rijstvelden. Allereerst zijn we een kijkje gaan nemen in de zogenaamde Village. Hier stonden een aantal hutjes, waar een familie al generaties lang woont. Het was erg interessant om dit te zien, het was erg basic en had totaal geen luxe, zoals wij dat in Nederland gewent zijn.

Tevens hebben we geleerd hoe we een offer konden brengen aan de goden. Dit werd gedaan door een soort gevlochten mandje van bladeren te vullen met allerlei soorten bloemen. Men offert in deze zelfde mandjes ook wel  eens wierookstokjes en etenswaren. Dit doen de Balinezen zo'n drie keer per dag. Je vind deze bakjes dan ook overal op straat terug, wat erg leuk is om te zien. Dit is een van de vele tradities die men in Bali kent. De Balinezen zijn erg gelovig wat dat betreft.

Naast dat we een offer hebben gebracht aan de goden hebben we ook geleerd hoe we een kokosnoot open konden maken en mochten we zelf rijstkoekjes maken met water. Tevens hebben we nog geleerd hoe we bladeren, die een beetje op rietstengels lijken, konden vlechten.

Nadat we de Bali Village hadden bezocht zijn we door gegaan naar de rijstvelden. Hier kregen we een hoed op die men in Bali in de rijstvelden draagt om zich te beschermen tegen de zon. Nadat we een stukje door de rijstvelden hadden gelopen kwamen we een rijstveld tegen dat werd opgeploegd met behulp van koeien. De koeien liepen door de modder met een karretje achter zich aan. die de grond los maakte. We mochten dit allemaal zelf ook proberen door achterop het karretje te gaan zitten en achter de koeien aan te gaan. Dit was een leuke ervaring, maar je kwam er wel door onder de modder te zitten. Vervolgens hebben we zelf nog rijst gepland in een ander veldje. Nadat we klaar waren stonden ze ons al op te wachten om de modder weer te verwijderen. Het leek wel alsof we in een spa waren en in een modderbad hadden gezeten, want deze mensen gingen onze voeten en handel helemaal schoonmaken met een borsteltje. Na deze belevenis in de rijstvelden kregen we een locale lunch vanuit de Bali Village. Het was leuk om deze verrassende hapjes eens te proberen, maar ik zou het persoonlijk niet elke dag willen eten hier.

De volgende dag hadden we zelf een trip georganiseerd. We hadden met ongeveer twintig studenten een busje en twee auto's gehuurd, waarmee we op pad gingen naar het meer noordelijker gelegen Bali. Allereerst zijn we naar de Monkey forest geweest. Hier liepen allerlei apen los rond in een bos, waar je zelf tussen mocht lopen. Eerst vond ik het een beetje spannend, omdat de apen vanuit alle kanten op je konden springen, maar gelukkig viel het mee. Vervolgens zijn we naar een Balinese tempel gegaan. Er was hier echt een heel mooi park te zien met een mooie grot. Om deze tempel binnen te kunnen moesten we een sarong dragen, wat ook wel gezien kan worden als een soort sjaal om je middel. Hierna zijn we weer in de busjes vertrokken omweg naar een waterval. Om bij deze waterval te komen hebben we een heel stuk naar beneden moeten lopen die een erg stijle rap, die we vervolgens ook weer omhoog moesten lopen. Het was erg leuk om de waterval tussen de grotten door te zien, aangezien ik nog nooit een grote waterval gezien had. Al viel de daadwerkelijke grote van deze waterval wel een beetje tegen.

Toen we eenmaal weer verder wouden gaan, bleek dat ons busje vast zat in de modderachtige grond. We hebben dit met man en macht eruit weten te krijgen door te duwen en er een ander busje bij te betrekken. Alleen dit op zich al was een heel avontuur, aangezien ze hier geen sleepkabels kennen in Bali. Toen we het busje er eindelijk uit hadden gekregen zijn we gaan eten in een heel mooi restaurant, wat middenin de koffieplantages gelegen zat. Het restaurantje bevond zich buiten en had een hele unieke sfeer, waardoor je echt het gevoel kreeg alsof je op vakantie was. Vervolgens hebben we natuurlijk ook even allerlei verschillende koffiesmaken geprobeerd op de koffieplantages. Hier hadden we tevens een geweldig uitzicht over de natuur. Na al deze bijzondere activiteiten te hebben ondernomen was het tijd om weer terug naar het hotel te gaan.

De volgende dag zijn de wezen surfen bij Double beaches. Hier heb ik eerst een surfles genomen van ongeveer een uur, waarin alles duidelijk werd uitgelegd en waarna we eerst samen te water zijn gegaan. Het was eerst een beetje onstabiel, maar het ging steeds beter. En al snel mocht ik het zelf zonder instructeur proberen. Het ging al erg goed en al voordat ik het wist kon ik al helemaal alleen de golven pakken. Het was echt een geweldige ervaring, echt iets wat ik nu van mijn bucketlist kan afstrepen. En ik zal het zeker vaker gaan doen de komende weken hier op Bali.

Desondanks dat ik deze week veel leuke en nieuwe dingen heb gedaan op Bali, vind ik het af en toe nog wel een beetje lastig. Het is een hele andere cultuur dat ik gewend ben en het is af en toe ook wel moeilijk om zover weg van huis te zijn. Maar ik weet zelf al voordat ik het weet ben ik weer terug bij mijn familie en vrienden en heb ik echt de tijd van mijn leven gehad waarin ik heel veel zal hebben geleerd, ondanks dat dit niet altijd even makkelijk is.