Aankomst in Bali!

5 februari 2018 - Denpasar, Indonesië

Afgelopen zaterdag 3 Februari was het dan zover. De dag dat ik naar Bali zou vertrekken om mijn minor Event management te doen. Spannend was het wel! Na leuk afscheidsfeestje te hebben gehad brachten mijn familie en vrienden me naar het vliegveld om me uit te zwaaien. Dit betekende dus ook dat ik afscheid van ze moest nemen, iets wat ik erg moeilijk vond. Ik had hier al lang tegenop gekeken. Vooral het afscheid nemen van mijn lieve vriend viel me zwaar. Vervolgens liep ik door naar de douane en naar de gate waar ik moest zijn voor mijn vliegtuig .

Toen ik eenmaal in het vliegtuig zat, wist ik niet waar ik aan begonnen was. In mijn eentje naar de andere kant van de wereld reizen, waar ik helemaal niemand zou kennen. Ik keek er erg tegen op om heel eerlijk te zijn. De vliegreis duurde daardoor ook erg lang en er leek geen einde aan te komen. Gelukkig kreeg ik wat lieve woorden toegestuurd, waardoor ik er weer met volle moed tegen aan ging kijken.

Toen ik eenmaal in Denpasar was geland en bij het meeting point aankwam, was er al enthousiast iemand aan het zwaaien met een Stenden bordje. Ik wist meteen dat ik bij hem moest zijn. Hij zou me naar het hotel brengen, waar ik de komende tien weken zou verblijven. Bij het hotel werd ik ook warm ontvangen door de medewerkers, ze wisten meteen wie ik was en ze deden mij een bloemenkrans om, om me welkom te heten. Mijn kamer zag er prima uit, maar het voelde niet als een thuis aan. Ik had meteen een beetje last van een cultuurshock en was nog geen studenten tegen gekomen, waar ik op gehoopt had. Ik begon me een beetje eenzaam te voelen, zo helemaal alleen in een vreemd land. Maar gelukkig kwam daar snel verandering in. Want diezelfde avond leerde ik mijn kamergenoot en nog wat andere studenten kennen.

De volgende dag was mijn eerste schooldag. We moeten allemaal schooluniformen dragen op school, iets wat ik niet gewend was, dus het was grappig om iedereen in dezelfde kleding naar school te zien gaan. We werden opgehaald door een bus bij het hotel die ons naar school zou brengen. De school is erg dichtbij het hotel gevestigd, het was nog geen eens tien minuten rijden voordat we op school waren. Ook op school werden we warm ontvangen. Zo hing er een groot spandoek waarop stond; Welkom Grandtour studenten! Tevens werd er een openingsceremonie gehouden, waarbij ze voor ons muziek maakten en een Balinese dans lieten zien. Ook werd ons allerlei dingen over de cultuur en Indonesië verteld. Mij werd vooraf al gevraagd of ik in de pauze een korset aan wou trekken, zodat ze daarna konden laten zien hoe de Balinese kleding eruit zag. Ik werd naar voren geroepen, waar ik werd aangekleed in de kleding. Zelfs mijn haar werd gedaan. Dat was erg leuk om mee te maken. En al snel had ik een doek omgewikkeld gekregen als rok en was mijn haar helemaal opgestoken met allerlei bloemen erin. Vervolgens zijn we naar buiten gegaan om een groepsfoto te maken. Hierna hadden we een lunchpauze, waarbij er een hele maaltijd voor ons klaarstond. We konden zelf eten opscheppen en pauze gaan houden. Dit is ook heel anders dan in Nederland, in Nederland moet je immers zelf voor je eigen eten en drinken zorgen.

Wanneer de schooldag was afgelopen werden we weer opgehaald door de busjes en werden we weer bij het hotel afgezet. In de avond ben ik nog met de taxi naar Eco Beach gegaan. Dit was erg gaaf om te zien de stranden zien er hier heel anders uit dan dat ik gewend ben in Nederland. We hebben een aantal mooie foto's van het strand gemaakt, waarna het vervolgens hard gewon te regenen. We zijn snel gaan schuilen onder een afdakje vlakbij. In Bali is het in de winter het regenseizoen, wat erg grappig is dat het dan alsnog de hele dag rond de dertig graden is, maar dat er gewoon af en toe een dikke bui valt. En als het dan eenmaal regent dan regent het ook erg hard. Maar voordat je het weet is het weer voorbij en schijnt de zon weer volop alsof er niets gebeurt is. Vervolgens zijn we nog gaan eten op een terrasje aan het strand. Het personeel is hier heel erg vriendelijk en dat terwijl het eten hier vergeleken met Nederland erg goedkoop is.

Ik moet nog steeds een beetje wennen aan de cultuur hier en aan het nieuwe leven wat ik hier voor de komende tien weken zal gaan hebben.